Foto: © Hanna Rusina Photography & Steinmeyer-Orgelzoektocht Archief | Op zaterdag 1 juni 2024, gaf Lidia Książkiewicz, titulair organist van de kathedraal Notre-Dame in Laon Frankrijk, een jubileumconcert in het kader van het 100-jarige jubileum van de Mariakerk. Op het programma stonden: Concerto en sol-majeur BWV 592 van Johann Sebastian Bach (1685-1750), March van Jeremiah Clarke (1674-1707), Ausencias van Astor Piazzola (1921-1992) en tenslotte Symphonie nr. 5 op. 42 van Charles-Marie Widor (1844-1937). De ongeveer 70 enthousiaste orgelliefhebbers applaudisseren Lidia tussen alle stukken en aan het eind zelfs een staande ovatie. Van een concertbezoeker [Bron: https://geschiedenisoveraltevi...] "Ik loop terug naar het station maar ga nog niet naar huis. Ik loop Bussum in en moet even wennen aan het enorm drukke verkeer, maar in de Koepelkerk verdwijnt dat allemaal. Deze kerk uit 1921 bezit een orgel uit 1923 dat ooit in de Clemenskerk van Hilversum stond. De kerk is van de hand van de zoon en de kleinzoon van Pierre Cuypers. Gebouwd in Byzantijnse stijl, sobere baksteen, rondbogen, prachtige fresco’s. De kruiswegstaties komen uit de afgebroken Heilig Hartkerk en zijn gebeeldhouwd door Mari Andriessen (bekend o.a.van de Dokwerker en het beeld van Wilhelmina). Het Steinmeyer orgel wordt bespeeld door een Poolse organiste, die in Laôn in Frankrijk woont en werkt. Ze brengt een afwisselend programma. Bach (uiteraard), de Marche van Clark, Ausencias van Piazzola en als besluit de 5e Symphonie van Widor. Muziek waarvoor dit orgel gemaakt is. De Symphonie maakt indruk op me, door het bijna dreigende pedaalgebruik en dan uiteindelijk de beroemde Toccata die als een soort bevrijding voelt. Ik doe snel mijn schoenen weer aan (ik had het mezelf gemakkelijk gemaakt) en dan probeer ik de trein te halen. Lukt ook nog, omdat de trein een minuutje te laat was." [Met dank!!!] |